מזונות קטינים בימי קורונה

מזונות קטינים בימי קורונה

מאת עו"ד רונן סימון


אין ספק כי התקופה האחרונה מציבה בפנינו קשיים רבים בכל תחומי החיים ובייחוד בתחום הכלכלי.

גרושים וגרושות נתקלים בקשיים יחודיים, כך למשל בעניין תשלום המזונות מחד גיסא וגבייתם מאידך גיסא.

המציאות בה רבים פוטרו מעבודתם או הוצאו לחופשה ללא תשלום (חל"ת) והסגר שנכפה עלינו מביאים להוצאות עודפות אותן איש לא צפה.

ככלל פסיקת מזונות, זמניים וקבועים, ככל פסק דין הנה מחייבת.

על אף האמור הרי שחלקכן/ם כבר נתקלתן/ם במושג הגדלת/הקטנת מזונות בשל "שינוי נסיבות מהותי".

אכן הדין מאפשר לתבוע שינוי בגובה החיוב כאשר המחסום שעל המבקש/ת לעבור (מחסום גבוה ומהותי!!!) הינו שינוי מהותי שחל מעת מתן פסק הדין (ההחלטה) בדבר גובה המזונות – שינוי שלא ניתן היה לצפות ולהביא בחשבון בעת מתן ההחלטה.

נשאלת השאלה האם מצב החירום המתרחש עלינו נכנס בגדר אותו "שינוי נסיבות מהותי"?

אציין כי הואיל ומדובר במצב חדש אותו איש לא צפה (למעט אולי נביאי האפוקליפסה….) הרי שטרם התגבשה פסיקת בתי המשפט ובתי הדין ועל כן לא ניתן לקבוע מסמרות.

יודגש:

  • יש לשלם מזונות קטינים כסדרם.
  • נכון להיום מזונות שוטפים יש להמשיך ולשלם ולא ניתן לדחותם. המדובר בחריג של חיובי הוצאה לפועל וכך אף הובהר באתר רשות האכיפה והגבייה (ההוצאה לפועל):" תשלומי מזונות שוטפים (לפי פסק דין של בית המשפט / בית הדין) אינם נדחים."

* אין להישמע לפרסומים בלתי אחראיים או שמועות ובכל ספק יש לבדוק בפרסומים הרשמיים בלבד או להתייעץ עם עורך דין.

 

האם יש מקום להגיש הליכים לשינוי בגובה המזונות בעקבות המצב החדש והמיוחד:

יובהר כי אם הפיצוי המוצע שיינתן ע"י המדינה יהא בו כדי לפצות על חלק ניכר מההפסד אזי לעניות דעתי לא יהיה ראוי לדון כלל בשינוי!!!

תקנות שעת החירום כמו גם המצב הכללי במשק התעסוקה וההגבלות שהוטלו הביאו למצבים שלא יכולנו לצפות מבעוד מועד.

להלן מספר דוגמאות:

ההורה החייב במזונות (דרך כלל האב) הוצא לחופשה ללא תשלום או פוטר מעבודתו ואילו ההורה השני ממשיך לעבוד (כמובן במסגרת הציות להוראות), כאשר ההורה החייב במזונות ממשיך בעבודתו ואילו ההורה המקבל עבור הקטינים (דרך כלל האם) פוטר/ה מעבודתו/ה או הוצא/ה לחל״ת, כאשר ההורה שהוצא לחופשה יקבל תשלום המוצע במסגרת התוכניות (דמי אבטלה, תשלום לעובדים בחל״ת, פיצוי לעצמאיים) ועוד מצבים וסיטואציות שרק וירוס הקורונה יכול היה לזמן לנו.

האמור הינו סקירה חלקית ובלתי ממצה של שינויים בהשתכרות אולם לא רק ההכנסה יכולה להשתנות שהרי לאלו שהתמזל מזלם והם ממשיכים לעבוד, התקופה המיוחדת אף זימנה שינויים בשעות העבודה, עבודה במשמרות קבועות ובלתי גמישות, עבודה מהבית, מגבלות תנועה בהגעה לעבודה, שעות עבודה ממושכות ומה חו״ח עת מי מההורים נאלץ לשהות בבידוד או חמור מכך חלה (ובריאות לכולנו!!!) ועליו להתאשפז או לבודד עצמו לתקופה ארוכה ועוד שינויים רבים, חלקם קיצוניים, שיש בהם להשפיע על הסדרי השהייה והראייה עם הילדים (כפי שידוע לכולנו, שינוי מהותי בהסדרי השהייה והמשמורת יכול וישפיעו על גובה המזונות).

ברי כי בימים כתיקונם יכולתן/ם להיעזר בהורים עת נקראתם לעבודה ומשמרות אולם לצערנו לאור הסיכונים החדשים ומתוך כבוד ואהבה להורים צווינו לשמור על ריחוק ובידודם מתוך אהבה והם אינם זמינים לנו כבכל הימים.

כל אלו ועוד מעוררים תהיות, שאלות ומחלוקות. ראוי כי הדברים יפתרו בשיג ושיח בין הצדדים כאשר כלל האצבע המוצע הוא לא לחדול מתשלום המזונות שכן צרכי הילדים לא רק שלא השתנו אלא יתכן ובחלק מהמקרים אף גדלו.

בהיעדר הסכמה הרי שיש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי ובמידת הצורך פנייה לערכאות.

הצעתי הכללית לחייבי מזונות – המשיכו לשלם ואם באמת אין ביכולתכם להמשיך בחיוב ולאחר שעשיתם ככל יכולתכם ומעבר לכך, ובהיעדר הסכמת הצד השני עשו כל שביכולתכם לשלם כל סכום קרוב לסך החיוב כך שבעתיד ובחלוף המשבר תשלימו את ההפרשים (בצירוף ההפרשים כגון הצמדה וריבית ככל שיהיו) ותוכלו להוכיח כי עשיתם ככל יכולתכם לעמוד בחיוב לילדיכם.

טוב תעשו, שני ההורים, אם בימים מיוחדים אלו תתחשבו האחד בשני, תבינו כל אחד את מצוקות האחר ותראו שניכם את מצוקות הילדים החרדים גם כך מהמצב המוזר והחדש שהתרחש עלינו.

לסיכום:

בכל מקרה נשוב נציין ונבהיר כי האמור לעיל אינו ייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו ובכל עניין יש לפנות לקבלת ייעוץ ספציפי לסוגיות הייחודיות לכל מקרה!!!

אנו ממשיכים ליתן שירות במגבלות התקנות וההוראות וממליצים לפנות לשאול ולשקול את המשך הטיפול המשפטי ככל שיתעורר בכך הצורך – בתי המשפט על אף המגבלות קשובים וניתן להגיש בקשות והליכים דחופים כפי שנקבע בהוראות ובתקנות.

אציין כי האמור הינו בגדר המלצות כלליות ובלבד כמובן כל מקרה לגופו ובמידת הצורך יש להתייעץ

משרדנו עומד לרשותכם להתייעצות בכפוף למגבלות בטלפון 03-7528182

נשמח להמשיך ולעמוד לשירותכם בימים קשים מורכבים ומאתגרים אלו כבכל יום ויום.

 

בברכת בריאות לכולם וחג פסח שמח וכשר!!!

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה