wheelchair-749985_640

תאונת עבודה

מאת עו"ד יעקב לוי


עשרות ומאות עובדים נפגעים בתאונות עבודה מדי יום. אולם לא כולם מודעים לכך שעברו תאונת עבודה, אינם יודעים מהם האמצעים הבירוקרטים והמשפטיים שעומדים לרשותם, וממשיכים בשגרת עבודתם וחייהם כרגיל. במאמר זה תמצאו את כל המידע החיוני עבור מי שנפגע בתאונת עבודה.

מהי תאונת עבודה ?

חוק הביטוח הלאומי מגדיר תאונת עבודה כתאונה שנגרמה תוך כדי ועקב העבודה של עובד כלשהו אצל מעבידו. גם תאונה המתרחשת בדרכו של העובד מביתו אל מקום העבודה, או להפך, נחשבת כתאונת עבודה. תאונת עבודה של עובדים עצמאיים מוגדרת כתאונה שהתרחשה תוך כדי עבודתו של העובד בתחום עיסוקו ועקב משלח ידו. ראוי לציין שיש להוכיח קשר בין תאונת העבודה לתנאי העבודה. לכן אם עובד קיבל התקף לב או אירוע מוחי במקום העבודה, אך לא היה לכך כל קשר לתנאי או מהלך עבודתו, לא מדובר בתאונת עבודה.

מה ההבדל בין תאונת עבודה למחלת מקצוע ?

בעוד שתאונת עבודה מתייחסת לאירוע נקודתי וחד פעמי שהתרחש במהלך העבודה ועקב העבודה, מחלת מקצוע מתפתחת כתוצאה מתנאי עבודה מתמשכים. מחלות מקצוע יכולות להתפתח כתוצאה מחשיפה לחומרים מסוכנים (כימיים או ביולוגיים) בתהליך העבודה, או בשל גורמים פיזיקליים ומכאניים (כמו חשיפה לרמות רעש גבוהות, מנחי ישיבה ועבודה מזיקים ועוד).

האם כולנו מבוטחים במקרה של תאונת עבודה ?

חוק הביטוח הלאומי קובע שכל אחד מאיתנו חשוף לסכנות ולפגיעות במסגרת עבודתו, כיוון שבכל מקצוע או עיסוק קיימים סיכונים וסכנות. לכן על-פי חוק כל עובד בישראל מבוטח במסגרת המוסד לביטוח לאומי למקרה של תאונת עבודה או מחלת מקצוע. במידה ואכן עובד עבר תאונת עבודה או סובל ממחלת מקצוע, הוא זכאי לפיצויים מהביטוח הלאומי, אותו עליו לתבוע. כאשר תאונת עבודה מתרחשת כתוצאה מרשלנות של המעביד, העובד יכול גם לתבוע את המעביד בנוסף לתביעת הפיצויים מהביטוח הלאומי.

מהם הצעדים הראשונים שיש לעשות מיד לאחר תאונת עבודה?

מיד לאחר תאונת עבודה יש לפנות לקבלת טיפול רפואי. במהלך קבלת הטיפול הרפואי יש לספר לרופא או לחובש את כל פרטי תאונת העבודה והשתלשלותה, ולהקפיד שכל הפרטים הללו מתועדים כלשונם בדו"ח הרפואי. לאחר קבלת הטיפול, יש לדרוש לקבל עותק מהדו"ח, שכן הוא מהווה את הבסיס לתביעה מול ביטוח לאומי. גם אם מרגישים את אותותיה של תאונת עבודה לאחר ימים ממועד התאונה, עדיין יש לפנות לקבלת טיפול ולדרוש קבלת דו"ח רפואי. מלבד הדו"ח הראשוני, חשוב לשמור את כל תוצאות הבדיקות השונות שערכו לכם (צילומי רנטגן, CT ועוד). מומלץ גם שהעובד יכתוב בעצמו את השתלשלות תאונת העבודה, ואף יבקש מעובדים שהיו עדים לה לעשות זאת גם. לאחר מכן על העובד לבקש ממעסיקו לקבל "טופס הודעה על תאונת עבודה" (ב.ל 250), בו על המעביד למלא את פרטיו ואת פרטי התאונה. את הטופס הזה על העובד להביא לקופת החולים כדי שיקבל "תעודה רפואית ראשונית לנפגע בעבודה" עבור הביטוח הלאומי.

האם בכל תאונת עבודה נדרש ליווי משפטי של עורך דין?

גם אם העובד אינו תובע את המעביד אלא רק את הביטוח הלאומי, מדובר בהליך בירוקרטי סבוך שדורש ידע מקצועי והבנה של נבכי המערכת. לכן כדאי שהעובד יתרכז אך ורק בהחלמתו ובתהליך הרפואי, ואת עניין התביעה יפקיד בידיהם המקצועיות של עורכי דין מנוסים לענייני תאונות עבודה. ניהול תביעה על-ידי עו"ד בעל ידע מקצועי מעלה את הסיכוי לזכות בתביעה ואת גובה הפיצויים.

0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה